Wanneer is er subsidie te claimen op een elektrische auto?

Alleen nieuwe of zeer jong gebruikte 100% elektrische personenauto’s, jonger dan 6 maanden en/of met maximaal 6.000 km op de teller, komen in aanmerking voor de MIA subsidie.

Op veel gebruikte elektrische auto is geen subsidie te claimen

Op een gebruikte elektrische of hybride auto is geen subsidie meer verkrijgbaar. Wel heeft u het voordeel van lagere gebruikskosten, lage bijtelling, een lagere investering door de leeftijd van de auto en door prijsverhogingen van, bijvoorbeeld, een nieuwe Tesla Model S.

Betaal je BPM voor een elektrische auto

Op de auto’s die wij aanbieden wordt géén of heel weinig BPM geheven waardoor deze, veel duurder te produceren, auto’s niet erg veel duurder zijn dan vergelijkbare auto’s die duidelijk hogere verbruiks- gebruikskosten hebben. (oktober 2020)

Betaal je wegenbelasting voor een elektrische auto?

U betaalt géén wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s zoals de Tesla Model S of Nissan Leaf. Voor Plug-In Hybride auto’s ontvangt u 50% korting op het wegenbelastingtarief (gegarandeerd t/m 2020), waardoor het bezit van deze auto’s voordeliger is dan van conventionele auto’s. De vrijstelling van wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s is tot en met 2024.
Bron: www.autoenfiscus.nl

Geldt het bijtellingsvoordeel ook op een gebruikte elektrische auto’s zoals een Tesla?

Ook op een gebruikte Tesla die u zakelijk aanschaft, kan een mooi bijtellingsvoordeel toegepast worden. Hieronder in vraag en antwoord de belangrijkste punten van deze regeling.

Wat is bijtelling?

De ‘bijtelling’ is het spraakgebruik voor de waardering van het loon in natura voor het gebruik van een auto van de zaak. Dit loon wordt via een vast percentage belast, het zogenaamde ‘autokostenforfait’. Iedereen die een auto ter beschikking gesteld heeft gekregen van de werkgever, krijgt in principe te maken met die bijtelling bij het inkomen. Er is op dit punt geen verschil tussen een door de werkgever gekochte of geleaste auto. De bijtelling wordt bij werknemers tot het belaste loon gerekend. De werkgever draagt hierover loonbelasting en premies af. Ondernemers krijgen ook een bijtelling voor privé gebruik van de auto, als de auto tot het vermogen van de onderneming behoort. In principe zijn dan alle autokosten in aftrek op de winst. Als de ondernemer de auto ook voor privédoeleinden gebruikt, wordt de aftrek van de kosten deels gecorrigeerd door een privéonttrekking (de ‘bijtelling’) weer bij de winst te tellen.

Zakelijke kostenaftrek

Als u de auto zakelijk aanschaft, zijn de kosten aftrekbaar. Het privégebruik wordt belast via de bijtelling. Ben je ondernemer met een eenmanszaak, VOF of maatschap, dan kunt u al voor zakelijke aanschaf kiezen indien het zakelijk gebruik minimaal 10% van het totale aantal kilometers is.

Hoe werkt het privé doorbelasten van een auto aan de zaak?

Als ondernemer kunt u de auto zakelijk aanschaffen of leasen. De kosten zijn aftrekbaar, maar voor het privégebruik is er ook een  (voor een EV: lage) bijtelling. De bijtelling kan nooit meer zijn dan de werkelijke autokosten als u ondernemer met een eenmanszaak, VOF of maatschap bent. Afhankelijk van het aantal km’s dat u privé rijdt en de kilometerkostprijs kan het wellicht voordelig zijn om de auto privé aan te schaffen. Voor alle zakelijk gereden km’s kunt u dan 19 cent per kilometer van de winst aftrekken terwijl u geen bijtelling heeft. Wat het meest voordelig is, moet per situatie berekend worden.

Hoe ervaren automobilisten elektrische rijden in het algemeen?

Omdat wij al sinds 2013 bezig zijn met volledig elektrische en semi-elektrische auto’s en de bijbehorende regelgeving op het gebied van bijtelling kunnen wij op bijna al uw vragen een passend antwoord geven. Roep gerust onze hulp in.